نشان تجارت - یک بازیگر، خواننده شد یا یک خواننده، بازیگر شد؛ این روزها این تیترها را زیاد میبینیم و میشنویم و درباره آن صحبت میکنیم. به هر حال، برخی بازیگرها دوست دارند علاوه بر حضور جلوی دوربین فیلمبرداری، پشت میکروفون بایستند و شانسشان را در خوانندگی هم امتحان کنند، همانطور که بعضی خوانندهها دوست دارند در قامت بازیگری هم دیده شوند.
چند هفته گذشته حامد بهداد نیز، با انتشار آلبوم «هزار هیچ» به طور جدیتر وارد عرصه خوانندگی شد؛ آلبومی که در آن به اندازه بازیگری موفق نبود و شاید آخرین تجربه او در این زمینه باشد. به همین بهانه، میخواهیم درباره بازیگرانی بنویسیم که ورودشان به دنیای موسیقی، به دلایلی با شکست مواجه شده است.
شاید خوانندگی برای حامد بهداد از خوانندگی برای فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» جدی شده باشد. تهیهکنندگی برای آلبوم موسیقی «بادیات» و «سمبل»، ممکن است نشانه علاقه این بازیگر به موسیقی باشد، اما دلیلی برای موفقیت او در آلبوم جدیدش، یعنی «هزار هیچ» نیست. او در این آلبوم هفت قطعه از اشعار حافظ را در سبک راک و بلوز اجرا کرد. سبکی که اصلاً با اشعار نغز حافظ جور درنیامد و بهداد نتوانسته خروجی قابل قبولی در قطعههای این آلبوم ارائه دهد. خوانندگی با اشعار حافظ البته سبک انحصاری ندارد، اما ادا و خوانش اشعار او به شیوهای دلکش نیاز دارد، نه سبک راک و بلوز، با آن همه ریتم خشن آهنگ! ناگفته نماند حامد بهداد علاوه بر خوانندگی و آهنگسازی، تهیهکنندگی این آلبوم را هم برعهده داشتهاست.
بهرام رادان، هشتسال پیش از اولین آلبوم رسمی خود به نام «روی دیگر» با آهنگسازی کیوان هنرمند رونمایی کرد. آلبومی ۱۲ قطعهای که ۹قطعه آن به زبان فارسی و سه آهنگ دیگر آن به زبان انگلیسی خوانده شده بود. رادان شانس خود را در این آلبوم، با سبک راک امتحان کرد و بعد از انتشار آن، شاهد انتقادهای زیادی بود. شاید به همین دلیل است که او در طول سالهای گذشته دیگر به طور جدی به سراغ موسیقی نرفته است. هرچند رادان که علاوه بر خوانندگی، تهیهکنندگی این آلبوم را هم عهدهدار بود، در جواب منتقدانش گفته است: «نه آوازخوان هستم و نه قصد آوازخوانی داشتم. اصلا اساس اینکه این اثر به وجود آمد، علاقه بود. دو سه نقد دیدم که نقدهای خوبی بود، ولی ۹۵ درصد مخالفتها از روی حسادت و بخل است.»
خیلیها صدای محمدرضا فروتن را در فیلم «شب یلدا» با گذشت چندسال هنوز به یاد دارند. صدا یکی از اسباب بزرگ خوانندگی است و فروتن به واسطه جنس خاص صدایش، این امتیاز را نسبت به دیگر همصنفان خود دارد؛ اما کارنامه او نشان داده که او در خوانندگی نتوانستهاست به قدر کافی تاثیرگذار باشد. اولین آلبوم او به نام «میفهممت» با ترانههای زندهیاد افشین یداللهی و آهنگسازی بابک زرین که در سال ۹۵ منتشر شد، شاید میتوانست شروع جدی و خوبی برای او محسوب شود؛ اما ادامه آن با قطعههای «اینستاگرام»، «ژنتیک»، «نفس بکش» و «هیهات ۲»، یک پروژه شکستخورده به شمار میآید؛ هرچند فروتن در زمینه خوانندگی سعی کرد از آهنگسازان معروفی، چون کارن همایونفر و ترانهسرایانی مانند افشین یداللهی استفاده کند تا به این واسطه از زاویه آهنگسازی و ترانهسرایی مورد انتقاد قرار نگیرد.
همین که ما با شنیدن نام امین حیایی به یاد سکانسهای خوب بازیگریاش میافتیم و حتی در پستوی ذهنمان خبری از خوانندگی او نیست، یعنی میتوان او را خواننده ناموفقی دانست. شاید برای خیلیها عجیب باشد که او در دهه ۱۳۸۰ و با گروه کویر، آلبوم موسیقی «باران» را منتشر کرده و در فیلمهایی هم به واسطه بازی در نقش یک خواننده، چند ترانه خوانده است. به احتمال زیاد علاقه او به خوانندگی باعث شد تجربه او در زمینه خوانندگی تا امسال ادامه داشته باشد و تیتراژ برنامههای حیاتی تلویزیون، مانند ویژهبرنامه سال تحویل در شبکه یک را بخواند و حتی در برنامه استعدادیابی «عصر جدید» نیز، به طور رسمی پشت میکروفون بایستد و «دیوونه میسازی» را بخواند. به دنبال علاقه رفتن اصلا بد نیست، اما نتیجه کار وقتی شیرین است که در آن حرفی برای گفتن داشته باشید.